079-3604252

Groot worden in een kleine wereld ©

Welkom bij de wereld van Le Petit

Kindontwikkeling 2,5 - 4 jaar

Hoe begeleidt Le Petit de motorische ontwikkeling?

Op Le Petit knutselen wij vaak samen met de kinderen. Ze mogen bij ons dan zelf verf mengen waardoor ze nieuwe kleuren ontdekken. Ook spelen wij met grote kralen van verschillende kleuren. Rijgen, sorteren, tellen – dit is goed voor de oog-handcoördinatie en voor het gevoel van nauwkeurigheid en orde.

Regelmatig doen wij met de kinderen ook aan peuterdans: springen, dansen en balanceren onder begeleiding van de leidsters. De kindjes komen zo spelenderwijs in contact met verschillende vormen van dansen en bewegen. Tijdens het dansen kunnen de kinderen opgaan in hun fantasie, iets wat goed is voor de creatieve expressie. Door dansen leren de kinderen hun lichaam kennen en wordt hun grove motoriek gestimuleerd. Daarnaast is het een goede manier om energie kwijt te raken.

Hoe begeleidt Le Petit de taalontwikkeling?

Le Petit voert veel gesprekken met kinderen. Dat is goed voor de woordenschat die zich nu razendsnel ontwikkelt. Het is belangrijk om goed te articuleren en zinnen uit te spreken. Wij verwoorden op heldere wijze wat wij gaan doen. Daarnaast luisteren wij heel goed en aandachtig als de peuter zelf iets wil vertellen.

De taalontwikkeling gaat tussen de 2,5 en 4 jaar gelijk op met de sociaal-emotionele, cognitief-zintuiglijke, persoonlijke en motorische ontwikkeling. Wij noemen dit de parallelontwikkeling. Dat houdt in dat alle gebieden zich even snel ontwikkelen. Dit volstrekt zich op latere leeftijd niet meer in zo’n sterke mate. We zorgen daarom voor activiteiten die alle ontwikkelgebieden stimuleren. Hoe? Onder meer door:

· We nodigen de kinderen uit om taal te gebruiken.

· Wij bieden diverse activiteiten aan die denken, praten, fantaseren, luisteren en spelen combineren.

· Wij doen taalspelletjes, lezen voor, zingen en herhalen rijmpjes.

Hoe begeleidt Le Petit de sociaal-emotionele ontwikkeling?

Het is zeer belangrijk om veel aandacht te besteden aan de sociale ontwikkeling van uw peuter. Peuters kijken naar vriendjes en vriendinnetjes en willen erbij horen. Onder begeleiding van ons leren de kinderen dan ook mededogen, sociaal bewustzijn en empathie. Ze leren bij ons ook omgaan met emotie en de eigen wil. Daarnaast leren wij dat ieder kindje even belangrijk is. We praten in groepsverband en leren de kinderen naar elkaar te luisteren.

Sociaal gedrag leren de kinderen spelenderwijs. Ze leren eenvoudige spelregels te accepteren en op hun beurt te wachten. In rollenspellen geven we kinderen ruimte om indrukken en emoties te verwerken. Populaire spellen zijn theeservies, poppen, verkleedkleren en knuffels. De kinderen maken samen ook graag een treinbaan of een mooi bouwwerk met de houten blokken of Duplo.

Hoe begeleidt Le Petit de zintuiglijke en cognitieve ontwikkeling?

Fantasie en imitatie gaan samen. Denk bijvoorbeeld aan luiers verschonen bij de poppen, theedrinken aan tafel en eten maken in het kinderkeukentje. We zien vaak dat bij oudere peuters de huishoudelijke materialen geliefd zijn. De oudsten willen met alles helpen, van appels verzamelen uit de appelboom tot ramen zemen.

Als we afspraken maken en groepsregels opstellen betrekken we de kinderen hier zo veel mogelijk bij. Hierdoor ervaren ze meer controle en dat de regel ‘eigen’ is. De ervaring leert dat kinderen zich hierdoor beter aan regels houden. Het veroorzaakt bovendien hun inzicht van oorzaak en gevolg. Ze ontdekken bijvoorbeeld dat er aan het einde van het spel bijna geen zand meer in de zandtafel is, als zij daar spelen en ze er veel zand laten uitvallen. De afspraak die wij met elkaar hebben gemaakt? Na het spelen met de zandtafel zelf het zand met stoffer en blik terugdoen in de zandtafel.

We laten de kinderen ook ontdekken door middel van het knijperspel. In een grote bak hebben wij verschillende wasknijpers met verschillende kleuren en afmetingen. Het is heel leuk en leerzaam om ze te laten ontdekken wat ze ermee kunnen doen. De kinderen zullen aan de knijpers gaan voelen, ze uit elkaar halen, erin knijpen. Het leuke van deze leeftijd is dat kinderen de knijpers ook gaan ordenen. Vaak leggen ze bijvoorbeeld knijpers van dezelfde kleur bij elkaar.

Hoe begeleidt Le Petit de persoonlijkheidsontwikkeling?

De werkelijkheid en fantasie zijn voor uw kind momenteel nog moeilijk uit elkaar te houden. Fantasie kan daarom ook eng zijn en voor uw peuter heel ‘echt‘ aanvoelen. Wij nemen daarom de angst van een peuter serieus. We helpen de kinderen om een angst op te lossen en verjagen bijvoorbeeld een draak bij de bedjes. Daarnaast geven wij aan dat draken alleen in sprookjes voorkomen en niet echt zijn. We gaan niet te ver mee in de fantasie, omdat we de angst klein willen houden, niet te groot willen maken.

Verder geven wij peuters volop kans om zo veel mogelijk zelf te doen. Een peuter heeft ook de behoefte om steeds meer zelf te doen. In deze fase kunnen kinderen vaak al zelf kleding uittrekken, maar hoe leuk is het om na het slapen zelf de kledingstukken weer aan te trekken? Het vertrouwen van een peuter groeit enorm als hij de kans krijgt om zelf handelingen te verrichten. Hij leert hierdoor dat hij niet in alles afhankelijk is van een volwassene.

 

Heeft u een vraag of wilt u een rondleiding inplannen? Wij helpen u graag verder.

De voordelen van een rondleiding bij Le Petit

  • Een goede impressie
  • Check beschikbaarheid
  • Vragen bespreken
  • Een rondleiding is vrijblijvend

Neem contact op



079-3604252