Pedagogisch beleid
In de eerste vier levensjaren van een kind wordt de basis gelegd voor hun persoonlijkheid. Daarom is het belangrijk dat kinderen in deze periode voldoende geprikkeld worden door professionele kinderopvang. De natuurlijke behoefte om zelf dingen te ontdekken, te onderzoeken en te proberen moet dus zo veel mogelijk worden gestimuleerd. Als kinderen in deze cruciale levensjaren veel in contact zijn met andere kinderen, bevordert dit ook de sociale ontwikkeling en emotionele intelligentie.
Veel aandacht dankzij kleinschaligheid
Le Petit werkt volgens een pedagogisch beleid, gebaseerd op de ideeën van Reggio Emilia. Dit unieke beleid is uitgewerkt in een werkplan, dat door alle medewerkers van Le Petit wordt uitgevoerd. Op deze manier kunt u er zeker van zijn dat uw kind zich in haar of zijn eigen tempo optimaal kan ontwikkelen, zonder zich daar daadwerkelijk bewust van te zijn. Het pedagogisch beleid en werkplan kunt u op de vestiging inzien. Tevens is dit pedagogisch beleid goed toe te passen, vanwege het feit dat er meer aandacht is voor de kinderen dankzij de kleinschaligheid. Uw kind is hier geen nummer, maar een kostbaar bezit dat een goed pedagogisch beleid verdient. Uw persoonlijke wensen omtrent de opvang van uw kind staan wel altijd voorop.
Loris Malaguzzi
De pedagogiek van Reggio Emilia is het gedachtengoed van de Italiaanse pedagoog en filosoof Loris Malaguzzi. Hij zette na de Tweede Wereldoorlog scholen, dagverblijven en educatieve projecten op en brak daarmee de ban van pedagogische en onderwijskundige tradities. Reggio Emilia is het kleine stadje in Noord Italië waar Malaguzzi zijn school begon.
Reggio Emilia in de kinderopvang
De gedachte van Reggio Emilia is het volgende: kinderen worden geboren met vele mogelijkheden, zijn sterk, krachtig en creatief. Een kind is een door en door sociaal wezen dat al vanaf zijn geboorte aangewezen en uit is op communicatie met de ander en de wereld. Kinderen zijn onderzoekers en door en door leergierig en nieuwsgierig. Wat wij als volwassenen kunnen doen, is kinderen mogelijkheden bieden om de bovenstaande punten te ontwikkelen. Een verkeerde opvang in de begin jaren kan immers van invloed zijn op de latere levensjaren van uw kind. Het optimale halen uit de potentie van ieder kind, dat is de uitdaging. Naar de potentie is veel onderzoek gedaan en keer op keer is bewezen dat kinderen (en ook volwassenen) ongekende vermogens bezitten. We hebben alleen de juiste omgeving nodig om dat tot uiting te brengen.
Communicatie
Communicatie is een centraal begrip binnen de ontwikkeling en educatie van kinderen. ledere taal heeft zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden. Kinderen kunnen zich uitdrukken in dans, in muziek, in drama, in klei, op papier et cetera. Het documenteren van de ontwikkeling van kinderen zorgt ervoor dat volwassenen ontdekken wat een groep kinderen beweegt en welke onderwerpen ze interessant vinden.